گرافیک شهری و معماری خیابانی
گرافيك محيطي شهري گستردگي بسيار زيادي دارد اما قابل تقسيم بندي به ابزاري مشخص مي باشد. بحث مهم در زمينه نوع آن كه تبليغاتي ، علمي و آموزشي نيست و بيشتر حول محور موارد استفاده از آن مي باشد كه شامل انواع ميدان ها ، مجسمه ها، آب نما ها، نماد ها و مكان ها ،تابلوها ، ديوار نويسي ها، سر درب ها، اشكال خاص و تلويزيون هاي شهري مي باشد.
از جمله تبليغات شهري به تابلوهاي سر در مغازه ها كه بسيار متنوع و از انواع مختلفي از ابزار استفاده گرديده مي توان نام برد…
موارد ديگر تبليغات شهري مي توان به بيلبوردها ، تلويزيون هاي شهري ، بالن هاي تبليغاتي ، ديوار نويسي و … را نام برد كه در مجموع قسمت اعظم آن را تابلو در سطح يك شهر كه با اهداف مختلفي نصب گرديده مي توان نام برد. در ادامه به تعدادي از آن اشاره مي كنيم. تابلوهاي سر در مغازه و فروشگاه ها امروزه حضور و نقش موثر گرافيك در زندگي روزمره را نمي توان ناديده گرفت . گرافيك به نياز ما براي برقراري ارتباط با مخاطب پاسخ مي دهد و اين امر از طريق علائم، تابلوها، بيلبوردها و …انجام ميشود. يكي از تابلوهاي عمومي كه ما هر روز با آن در ارتباطيم و اطراف ما زياد به چشم مي كه امروزه تبديل به نوعي آلودگي بصري براي (sign) خورد، تابلوي سر در مغازه هاست شهر ما شده است. اين تابلوها كه در رديف هاي نامساوي و به رنگ ها و اندازه هاي مختلف قرار گرفته اند، فقط باعث شلوغي شهر شده اند و از ارزش هنري و بصري قابل دفاعي برخوردار نيستند. نياز به عكاسي براي تبليغ يا معرفي، با وجود سي دي هايي كه پر از تصاوير گوناگون است، امروزه كاهش يافته است. استفاده تكراري از عكسي كه ممكن است روي صدها تابلوي ديگر با همين كاربري بكار رفته باشد، استفاده از تصاويري كه با فرهنگ و نوع بافت شهري ما بسيار بيگانه مي باشد، همچنين مغاير با فعاليت يا نوع محصول موجود در آن مغازه مي باشد، از ديگر پيامدهاي ناديده گرفتن عكاسي و بوجود آمدن نوعي يكريختي در تابلوها شده است. مثال بارز اين امر تابلوي مغازه هاي معاملات ملكي و اغذيه فروشي هاست. استفاده از تصوير خانه هاي ويلايي مجلل با نوع معماري خاص كه با فرهنگ و نوع اقلام موجود در آن مغازه مغايرت دارد، همچنين در تابلوي اغذيه فروشي ها كه هيچ كدام تصويري از اغذيه ارائه دهنده خود را در تابلو استفاده نمي كنند، بلكه صرفا يك تصوير اشتهاآور و زيبا را به كار مي برندكه شايد روي تابلوي همه اغذيه فروشي هاي مشابه آن يك شكل باشد.
همچنين وجود نرم افزارهايي مثل فتوشاپ كه براي ويرايش تصاوير ساده و قابل استفاده براي همه است، هر فردي را در مقام طراح توانا مي سازد. افرادي كه كه با دانش اندك خود به زيبايي چهره شهر ما آسيب رسانده اند و با استفاده نادرست از عناصر طراحي بر شلوغي و آشفتگي بصري افزوده اند. البته به راحتي مي توان بين چيدن تصاوير كنار هم توسط اينگونه افراد و يك طراح حرفه اي تفاوت قائل شد. به طور كلي اين تصاوير تنها جنبه پر كردن فضاي خالي را داشته و شايد به نوعي تبديل به پس زمينه براي تابلوها شده اند. نكته ديگر بي ارتباط بودن عكس با نام و عنوان شغلي است. مثل استفاده از تصوير شخصيت هاي فيلم ارباب حلقه ها براي مغازه فروش موبايل يا تصاوير ميكي موس براي قنادي! حتي گاهي برخورد مستقيم و سطحي نيز به چشم مي خورد كه ترجمه تصويري هر كلمه است. مثلا فروشگاههاي ورزشي كه ليستي از كالاهاي موجود خود را بر روي تابلو به نمايش مي گذارند. استفاده از فونت هاي فانتزي و بعضا ناخوانا در اندازه هاي بزرگ كه نه فقط از فاصله كم آزاردهنده است، بلكه زيبايي كار را نيز خدشه دار مي كند. همچنين رنگي كردن فونت ها كه هيچ تفكري در پشت خود ندارد، فقط از وجود طراحان مبتدي حكايت دارد. دسته بندي نكردن اطلاعات و نداشتن اولويت از نظر اينكه چه نوع اطلاعاتي نسبت به ديگري براي بيننده در اولويت قرار دارد، باعث مي شود تابلو تبديل به يك بروشور شود و بيننده را با حجم بالايي از اطلاعات غيرضروري مواجه كند كه هيچ هدفي را دنبال نمي كند. فقط نوعي داستان سرايي است كه با استفاده از تصاوير مختلف، توانايي ها و برتري هاي خود را نشان دهند. البته اين شلوغي در كنار تابلوهاي شلوغ ديگر و آشفتگي هاي شهر ما باعث مي شود كه نه فقط ديده نشوند، بلكه شهروندان را هم سر در گم مي كنند. و در آخر اندازه نامتعارف و غيراستاندارد تابلوها كه گاهي به دوبرابر ارتفاع مغازه ها نيز مي رسد، از ديگر باورهاي اشتباهي است كه هر چه بزرگتر باشد بهتر ديده مي شود و بيشتر جلب توجه مي كند.
براي شهري مثل تهران كه از جمعيت و ترافيك اشباع شده است، شايد اندكي آرامش و سكون براي مخاطب بسيار موثرتر و چشم نوازتر باشد، همچنانكه استفاده از رنگ هاي شاد در شهرهاي سوييس و امثال آن، بتواند اندكي از سردي و بي روح بودن فضا بكاهد. همانطور كه گفته شد، دسته بندي اطلاعات، همچنين استفاده از فونت مناسب و هماهنگ با موضوع و زمينه كاري، استفاده بجا از طراحي حروف و رنگ مناسب از عوامل مهم وموثر در زيبايي تابلو به شمار مي رود. آنچه در اين نقد مورد بحث قرار گرفت، بررسي تابلوهايي بود كه هر روز بي اعتنا از كنار آنها مي گذريم و به تاثيري كه مي تواند بر آرامش شهروندان در ميان اين همه شلوغي و همهمه داشته باشد، بي توجه ايم .
تفكر غلط و اشتباهي كه در پس اين تابلوها قرار دارد، عدم زيبايي چهره شهر به دليل شكل، اندازه و رنگ هاي مختلف تابلوها و نگاه طراح به اين مساله از مواردي است كه بايد مورد تامل قرار گيرد. اگر دقيق تر و موشكافانه تر به اين تابلوها نگاه كنيم، كمتر موردي را مي يابيم كه با اصول مباني و زيبايي شناسي منطبق باشد.
فرودگاهها تبليغات در فرودگاه ها بدليل اينكه اغلب موارد بين المللي و بين فرهنگهاي مختلف مي باشد و باعث جهاني شدن يك هدف مي گردد از موارد ويژه مي باشد . در فرودگاهها بنر ها ، استندها و فلكسي بوفه ها و باكس هاي تبليغاتي ، حتي گاهي استيكر بر روي ، indoor ها ، تلويزيون هاي بدنه ماشين آلات حمل و نقل و هواپيماي درون فرودگاه سطح وسيعي براي گرافيك محيطي ايجاد مي كند و مكان بسيار مناسبي براي نمايش تنوع گرافيكي مي باشد. ايستگاهها از موارد ديگر مي توان به ايستگاههاي اتوبوس و مترو اشاره كرد . كه در سالهاي اخير پيشرفت بسيار زيادي كرد و يكي ديگر از موارد ويژه در زمينه گرافيك محيطي مي باشد كه تمركز بسياري از شركتهاي تبليغاتي را در طراحي متنوع آن جلب نموده است.

تبليغات روي وسايل حمل و نقل

تبليغات و آگهي بر روي اتوبوس يكي از موثرترين و جذابترين نوع تبليغات است، اين نوع تبليغات را ميتوان به نوعي بيلبوردهاي متحرك ناميد در اين شيوه به دليل اينكه اتوبوس مدام در سطح شهر در حال تردد است ، محدوده وسيعي از شهر و ميليون ها بيننده را تحت پوشش تبليغات قرار ميدهد و طيف وسيعي از مخاطبين از شمال شهر تا جنوب شهر و از شرق تا غرب را دربر مي گيرد، اين نوع تبليغات به دليل هزينه پايين نسبت به ساير تبليغات و تاثيرگذاري بالا،همچنين به دليل نزديكي زياد تبليغات به مخاطب از لحاظ ارتفاعات از جمله محبوب ترين ها در ميان صاحبان برند و محصولات قرار داده است.

در سال هاي گذشته آگهي تبليغاتي روي اتوبوس مستقيما زير نظر شركت واحد اتوبوس راني قرار داشت و مشتريان براي عقد قرارداد ميبايستي مستقيما با اتوبوس راني وارد مذاكره ميشدند. اما اخيرا (سال 1390) اين امر به شركتهاي خصوصي واگذار گرديده، روال کار نيز به اين صورت است كه صاحبان كالاهايي كه نياز به تبليغات دارند بعد از اينكه مسير و نوع اتوبوس ها را مشخص نمودند، اقدام به طراحي كار خود مي كنند كه قرار است روي بدنه اتوبوس چسبانده شود و بعد از گرفتن مجوزهاي لازم از سازمان زيبا سازي اقدام به عقد قرارداد با يكي از شركت هاي مجري تبليغات اتوبوس مي نمايند و سپس يك نمونه از كارشان را چاپ و روي بدنه اتوبوس اجرا مي نمايند ، در صورتي كه طرح اجرا شده از نظر مشتري مورد تاييد بود مابقي كارها به همان صورت چاپ و اجرا مي گردد . توضيح اينكه در اكثر موارد شركت هاي خصوصي اجاره دهنده اتوبوس ها كار اخذ مجوزهاي لازم را از سازمان زيباسازي انجام مي دهند. اجراي تبليغات يا همان چسباندن استيكر بر روي اتوبوس نيز توسط گروه هاي خاص انجام مي شود كه مهارت خاصي در اين زمينه دارند چرا كه چسباندن استيكر روي بدنه اتوبوس با وجود برآمدگي ها و فرورفتگي هاي روي بدنه اتوبوس ، همچنين وجود زه ها و شبكه هایک کار کاملا حرفه ای است.

تبلیغات در استاديوم ها و سالن هاي همايش

در استاديوم هاي ورزشي كه معمولا جايگاه بسيار زياد افراد را در برگرفته مي توان فعاليت فراواني از گرافيك محيطي را بستر سازي نمود. از اطراف زمين چمن كه بنرها و در سالهاي اخير تلويزيون هاي ديجيتال اطراف زمين و حتي در خود زمين تا نيمكت هاي تماشاگران و حتي نمايشگرهاي غول پيكر استاديوم را مي توان نام برد. محل بسيار مناسبي جهت تبليغات محيطي استاديوم هاي ورزشي و خصوصا استاديوم هاي زمين فوتبال مي باشد كه بدليل طرفداران بسيار زياد رد سرتاسر جهان خلاقيت هاي بسيار گرافيكي را مي توان از طراحي هاي دو بعدي و حتی سه بعدي در چمن ورزشگاه مشاهد نمود كه نهايت پر بازديد بودن و ويژه بودن آن در زمان برگزاري المپيك و جام جهاني و … مي باشد و در مجموع حوزه مناسبي جهت گرافيك محيطي مي باشد.

اسپانسرینگ یک همایش، رویداد یا مسابقه ای ورزشی و در پی آن تبلیغات گسترده محیطی در آن محل می تواند نظر بینندگان زیادی را به خود جلب کند. اگر شما نیاز دارید حامی یا اسپانسر یک رویداد خاص شوید می توانید با ما تماس بگیرید. 

تاثير فيزيكي و رواني گرافيك محيطي برمعماري (1)

چكيده

بنابه تعريف، فضاي شهري چيزي نيست جز فضاي زندگي روزمره‌ی شهروندان كه هر روز به صورت آگاهانه و يا ناآگاهانه در طول زندگي ادراك مي‌شود. در طراحي و ارزشيابي كالبدهاي شهري پايدار، انديشمندان به نيازهاي اوليه انسان‌ها توجه بسياري مي‌كنند. اين نيازها در كشورهاي غربي محدود به برآورده كردن نيازهاي فيزيولوژيكي است. اما در گذشته معماري ايراني-اسلامي نيازهاي فيزيولوژيكي و نيازهاي مفهومي دو فاكتور اساسي براي هر شهري بوده‌اند، چيزي كه امروزه به ورطه فراموشي سپرده شده‌است. به باور بسياري از هنرمندان بارزترين ويژگي شهر اسلامي به منظور برآورده كردن نيازهاي مفهومي در تزئينات و نشانه‌هايي رخ مي‌نمايد كه در اصطلاح امروزي، به آن گرافيك محيطي مي‌گويند. به ديگر سخن گرافيك محيطي باعث خوانايي و هويت بخشي و به مثابه آن هدايتگر انسان در كالبد شهرهاست و نيز كالبد معماري خود در مقياس كلان بر آورده كننده نيازهاي فيزيولوژيكي است.

در حقيقت حضور اين دو عامل در كنار هم باعث حصول معماري پايدار مي‌گردد. در اين نوشتار سعي بر آن است، تفسير منظر شهري با تاكيد بر نشانه‌ها و تزئينات آن، از سه ديدگاه دانش هرمنوتيك، روش‌هاي نشانه شناسي در مقياس‌هاي مختلف و شناخت زبان تجسمي منظر شهر بررسي گردد، به اين منظور روش تحقيق تاريخي-توصيفي مناسب مي‌باشد.

 

مقدمه

شهر چيست؟ مجموعه‌ايي از توده‌هاي ساختماني و فضاهايي كه ساخته انسان بوده و براي رفع حوايج مادي و معنوي آدمي شكل گرفته است. در اين تعريف، شهر اجزاي بسيار متنوعي پيدا مي‌كند كه هر يک علاوه برعملكرد مادي از كنش معنايي نيز برخوردار است. شهر داراي كمپوزيسيوني هدفمند و غايتمند از مجموعه اجزاي ساخته شده‌است كه بر اساس نوع نظام و ارتباط مادي و معنوي با يكديگر پيكره و مفهوم شهر را صورت بندي مي‌كنند.

شهر همچون ساختار اثر هنري داراي دو مولفه فرم و محتوا است. ميتوان از طريق فرم، معنا را دريافت و از طريق معنا به آفرينش

فرم دست يازيد. عملي كه در پي كشف معناي فرم‌ها و نشانه‌ها باشد، عملي هرمونوتيكي است.

این مقاله‌ی گروه تبلیغات نویک با اشاره به مفاهيم اصلي آغاز مي‌شود و به دنبال آن انواع نمادها و نشانه‌ها ونقش آن‌ها در خوانايي سيما و منظر شهري بررسي مي‌گردد.

 

بررسي تاريخي تحولات مفهومي منظر شهري در ايران

منظر شهري، تركيب نسبتاً جديدي است كه پيش از آن‌كه دست اندركاران علم و نظر به تبيين آن بپردازند، در ميان مردم و حرفه‌مندان مورد استفاده واقع شد. نخستين بار مرحوم دكتر “مزینی” در دهه‌ی پنجاه، كه كتاب ” كوين لينچ” به نام “تصویر شهر” (يا تصور شهروندان از شهر) را ” سيماي شهر” ترجمه كرد، اين مفهوم را در ادبيات حرفه‌اي و علمي ايران مطرح ساخت. از آن پس تا سال‌هاي بسيار، سيماي شهر تنها واژه براي صحبت كردن درباره مفهوم، معنا و صورت شهر بود و در ابتدا بيشترين كاربرد مفهومي اين واژه، ريخت شهر و فيزيك ساختمان‌ها بود.

دو دهه پس از آن اصطلاح منظر شهري پيدا شد. اين اتفاق در ابتدا بيشتر متكي بر تنوع زباني بود تا عمق فلسفي؛ اما با تشكيل كرسي آموزش منظر در دانشگاه‌هاي ايران، سطح حرفه‌اي و تجربي تعريف منظر به مرتبه علمي ارتقاء پيدا كرد.

پس از نگاه كالبدگرايانه كه رد شهرسازي مدرن جايگاه خاصي يافته بود؛ كوين لينچ را مي‌توان از سردمداران انديشمنداني دانست

كه توجه به معنا در شهر را، سرلوحه كار خود قراردادند.

“ملاحظه‌ی محيط شهري به عنوان موجوديتي سرشار از معني” (یاراحمدی، 226:1378) از خصوصيات تئوري‌هاي كوين لينچ است و اين درك جديد، شهر را همزمان متشكل از كالبد و انسان مي‌داند. لينچ عوامل متحرك شهر را از عوامل ثابت جسم شهر جدا نمي‌كند و اظهار مي‌دارد: “آدميان نه تنها ناظر مناظر شهرند، بلكه خود جزئي از آن هستند” (لینچ، 11:1383).

گرافيك منظر حوزه قابل رؤيت از يك نقطه، يك مسير و مكان ويژه است. بستر منظر شهر؛ هندسه فضا، كالبد و يا به عبارت ديگر، فرم كالبدي است. همه اين تلقي‌ها با رواج تعريف ارسطويي از شهر صورت مي‌گرفت؛ اگرچه نويسنگان آن‌ها تلاش مي‌كنند تغيير قديمي را با آرايش جديد و ادبيات روز عرصه كنند، اما حاكميت تلقي كالبدي از شهر در متن تعابير آنها پيدا است”.

ديوار شهر در خيابان (گنبد کاووس)

گرافيك منظر شهري

گرافيك منظر شهر، ادراك شهروندان از شهر است كه از خلال نمادهاي آن به دست مي‌آيد. وابستگي فهم منظر به سابقه حضور در شهر، موجب مي‌شود تا لايه‌هاي مختلفي براي منظر تشخيص داده شود. شهر براي توريست‌ها، كه هيچ تجربه‌اي از نمادهاي آن ندارند، چيزي جز كالبد نيست. اما وجود نمادها، كه حادثه‌ها و خاطره‌هاي شهروندان از فضا را نمايندگي مي‌كند، بيان كننده تاريخ و نقاط پر اهميت شهر براي ساكنان آن است. تفسير منظر شهر، تحولات تاريخي شهر و ذهنيت شهروندان در طول تاريخ را رمز گشايي مي‌كند؛ به شرط آنكه ردپاي تاريخ بر صورت شهر باقي مانده باشد.

رويكرد مكانيكي به منظر شهر، با آثار حيات تاريخي همچون كالبد آن رفتار مي‌كند و آن‌ها را فقط به عناصر كالبدي منحصر مي‌كند. در نتيجه ممكن است هر مفهوم از شهر كه فيزيك قابل توجهي نداشته شده باشد، ناديده انگاشته شود. پهنه‌ها، نقاط و محورها كه نام خاصي در كالبد شهر ندارد، از جمله مهم‌ترين منابع شناخت منظر شهري است كه رد اين رويكرد قابل تشخيص نخواهد بود.

بررسي جداگانه سه بعد معنايي، عملكردي و كالبدي شهر نشان مي دهد كه سابقه مطالعات و برنامه هاي توسعه شهري عمدتاً

معطوف به دو بعد عملكردي (برنامه‌اي) و كالبدي (طراحي) آن است. آنچه به عنوان بعد معنايي شهر مورد توجه بوده، بيشتر معطوف به حفظ نمادهاي تاريخي با وجه كالبدي غالب بوده است. از جمله در سياست‌هاي حفظ ميراث فرهنگي، آن‌چه موضوع حفاظت است، كالبدهاي حاوي ويژگي‌هاي خاص معماري و ندرتاً در ارتباط تاريخي با حادثه يا شخصيت اجتماعي است.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو

عکس 2:ديوار شهر در تهران

 

گرافيك منظر شهري، نه تنها حوزه نويني در ادبيات مطالعات شهر است كه به سمبل شناسي منحصر نمي‌شود؛ بلكه ادراك سيال شهروندان از شهر را در ارتباط با نمادها و مصاديق فيزيكي آن‌ها، با بررسي تاريخي و حوادث اجتماعي، مورد مطالعه قرار مي‌دهد و سلسله مراتب قلمروهاي ادراكي فضا در ارتباط با زندگي اجتماعي، تاريخي و كاركردي شهر را تشخيص مي‌دهد. اگرچه منظر شهر، بر اساس اصالت بعد معنايي شهر پديد آمده؛ اما در نگاهي واقع‌گرا، كاركردها و كالبد شهر ابزار كنترل و هدايت منظر شهر است.

شهر معاصر روز به روز با قلمرو ذهني تعلقات مكاني و خاطرات جمعي شهروندان خود نيز بيگانه‌تر مي‌شود. بيگانگي شهر از خويشتن سنتي و نبود مؤلفه‌هاي نافذ و با ثبات معاصر و مدرن با بار هويتي و فرهنگي در كنار توسعه به دور از برنامه‌ريزي بنيادين، منجر به نوعي سردرگمي، اغتشاش و عدم خوانايي در شهر شده‌است. يكي از مهم‌ترين دلايل اين ناخوانايي، نبود شبكه قوي و سازمان يافته‌اي از عناصر شاخص عيني و ذهني است كه قابليت ظهور در نقش نقطه عطف و نشانه در گستره وسيع شهر را داشته باشد. در اين ميان، پروژه‌هاي معماري در مقياس ملي با بار فرهنگي و هويتي خاص خود فرصت مغتنمي است در اضافه كردن نقطه

عطفي هويت‌ساز به شهر كه علاوه بر افزايش خوانايي در سيماي شهر با حضوري تعيين كننده در زندگي شهر، مكاني براي شكل يافتن خاطرات مشترك شهروندان را نيز فراهم آورد.

شهر ونشانه‌ها

منظر و سيماي شهر، تصاويري سخنگو به مثابه نشانه‌هايي معنا دارند. هرمنوتيك شهر از طريق نشانه‌هاي تصوير به كشف معناي آن‌ها اهتمام مي‌ورزد. تفسير منظر شهر نيازمند سه چيز است: 1- دانش هرمونتيك 2- روش‌هاي نشانه شناسي و زبان شناسي، به معناي وسيع كلمه كه نشانه‌شناسي تنها بخشي از آن به شمار مي رو 3- شناخت زبان تجسمي منظر شهر.

جايگاه نماد در ارتباطات اجتماعي همواره در طول تاريخ و تكامل انسان داراي اهميتي خاص بوده و به عنوان وسيله‌اي براي انتقال مفاهيم و ارتباط انديشه‌هاي بشري محسوب شده‌است. مشكل بزرگ در بازنمايي نمادها است كه بتواند عامل انديشه بزرگ و عميق باشد، همين مشكل در ابعادي وسيع‌تر در راه هنرمندان مي‌باشد، آنان براي انتقال احساسات عميق و دقيق خود اغلب نمادي مشخص نمي‌يابند. ضعف در تصويرخواني و مفاهيمي ژرف كه در يك تصوير نمادين نهفته است، بيانگر پايين بودن سطح سواد بصري مردم است كه بايستي تحولي بنيادي صورت گيرد.

عکس 12: ميدان ابوعلي سينا همدان

1) عناصر كالبدي يا سيماي شهري:

عناصر كالبدي يا سيماي شهر، مجموعه مؤلفه هاي طبيعي و مصنوعي را دربرمي‌گيرند:

الف) مؤلفه‌هاي طبيعي هويت شهر:

– مشخصات جغرافيايي (شامل طول و عرض جغرافيايي آن شهر و شاخص‌هاي وابسته)

– مشخصات اقليمي ( ميزان بارش، دما، رطوبت، باد و…)

– مشخصات ساختار طبيعي ( چشمه‌ها، رودها، تپه‌ها، پوشش گياهي و جانوري و…)

– ويژگي‌هاي زمين شناختي (توپوگرافي، هيدروگرافي و…)

– جاذبه‌ها و ادراكات بصري طبيعي

عکس 13: کوه آبیدر، سنندج

ب) مؤلفه هاي مصنوع هويت شهر

-1 چهره شهر: شامل ديد كلي (ديد پرنده از شهر كه وضعيت شهر را به لحاظ منظر عمومي از گذشته تا شرايط فعلي نشان مي

دهد.)

-2 عناصر خطي – ساختاري شاخص: شامل خيابان هاي اصلي ساخت شهر

-3 عناصر كانوني و نقطه‌اي شهري، شامل ميادين، دروازه‌ها، پارك‌ها و نظير اين‌ها.

-4 تك بناهاي شاخص شهري

-5 توده‌ها و حوزه‌ها، شامل: محلات قديمي، فضاهاي شاخص شهري، مجموعه ساختمان‌ها و …

2- عناصر كاركردي يا محتواي شهري:

الف) عناصر اجتماعي (سياسي و فرهنگي) شهر

اين عناصر كه غالباً با عنوان جغرافياي انساني شناخته مي‌شوند شامل جمعيت (كمي و كيفي) و فرهنگ شهر يا شهروندان (نژاد،

زبان، هنر، پوشش و…) می‌گردند؛ بنابراين در اين بعد انسان بعنوان محوريت اصلي تلقي مي‌شود.

ب) عناصر اقتصادي شهر

لزوم پرداخت قوانين ساخت و ساز شهري به معناي نشانه ها

برج ها به دليل جايگاه نشانه اي در شهرها، داراي اهميت زيادي در توليد معنا هستند. هرچند همه عناصر شهري بر حسب موقعيت

و اهميت خود بار معنايي دراد؛ اما معناي برج ها به دليل موقعيت ويژه آنها در شهر داراي اهميت خاصي است كه به توجه بيشتري

نسبت به ساير عناصر شهري نياز دارد. توجه به تداوم معنايي برج ها مي تواند عامل ايجاد هويت در شهر باشد. معناي برج در طول

تاريخ ايران را مي توان به طور كلي در دو مقطع بررسي كرد. دوره اول را مي توان تا شروع قرن معاصر و دوره بعد را از ابتداي قرن معاصر تاكنون دانست. اين تقسيم بندي حكايت از تغيير نگاه به موقعيت برج ها در شهر دارد كه در نهايت موجب مي شود تا

شخصيت نشانه‌اي آن‌ها تحت تأثير قرار گيرد و معناآفريني آن‌ها نيز تغيير كند.

معناي برج در شهر، تا قبل از ورود معماري مدرن به ايران، از عملكرد آن بنا مهم‌تر بود. اما بعد از سال 1300 ، به دليل تغيير انگيزه در ساخت برج، ماهيت آن به سمت اهداف عملكردي تغيير يافت. از بعد منظر شهري، امروزه مشكل اساسي ساختمان‌هاي بلند مرتبه در ايران، عدم انعطاف تعريف آن‌ها و توجه صرف به ارتفاع است. تعريف جديد اين نوع ابنيه بر اساس نقش معنايي آن‌ها رد سطح شهر، به معناي نگاه جديد به برج‌ها خواهد بود كه می‌تواند نقش معناآفريني در اين نوع بناها را بار ديگر زنده سازد.

 

نتيجه گيري:

در اين مقاله نقش نمادها و نشانه‌ها در خوانايي شهر معاصر مورد بررسي قرارگرفت و نشانه ها از نظر معنايي، كاركردي و کالبدي بررسي شدند. در خلال بررسي‌ها به اين نتيجه مي‌توان رسيد كه نشانه‌ها و نمادها داراي اثر خوانايي بر سيما و منظر شهري و بر ذهن شهروندان هستند و همچنين نمادها ونشانه‌ها در شهر معاصر از نظر كالبدي به پنج دسته ذيل تقسيم بندي گرديد: نشانه‌هاي مذهبي، نشانه‌هاي تاريخي، نشانه‌هاي تجاري، نشانه‌هاي تفريحي، نشانه‌هاي فرهنگي.

نشانه‌های شهری 

در سيماي شهر نشانه، عاملي است كه از محيط دور و نزديك متمايز است. نشانه‌هاي شهري به منزلة عوامل هدايت كننده‌اي هستند كه مردم را در جهت‌يابي و خوانايي موقعيت شهر راهنمايي مي‌كنند. كاربري نشانه‌هاس شهري و نوع فعاليتي كه در آن‌ها صورت مي‌گيرد، مي‌تواند طيف وسيعي از انواع كاربري‌هاي شهري اعم از مذهبي، تجاري، مسكوني، عنصر يادماني و … را دربرگيرد.

گروه تبلیغات نویک به بررسي برخي از نشانه‌هاي خيابان وليعصر تهران می‌پردازد:

 

  1. نشانه‌هاي مذهبي

مسجد بلال سازمان صدا و سيما: مسجد بلال در محوطه‌ی سازمان صدا و سيما و روي يك سكوي نسبتاً بلند قرار گرفته و اطراف آن نيز فضاي باز است. اين موقعيت قرارگيري باعث شده‌است اين مسجد از نظر بصري يك نشانه بارز در خيابان وليعصر به حساب آيد.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
مسجد بلال حبشی واقع در سازمان صدا و سیما
  1. نشانه‌هاي تاريخي

ایستگاه راه‌آهن تهران: اين ساختمان از بناهاي دوره پهلوي اول است كه عمليات ساختماني آن در سال 1306 (ه.ش) آغاز شده و در سال 1313 (ه.ش) افتتاح شد. اين بنا كه طرح آن توسط “کریم طاهرزاده بهزاد”  تهيه شده، از اولين ساختمان‌های مدرن تهران است.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
ساختمان راه آهن تهران
  1. نشانه‌هاي تجاري

برج‌هاي سه گانه اسكان: ساختمان‌هاي اسكان در خيابان وليعصر بالاتر از ميدان ونك، در تقاطع خيابان ميرداماد واقع شده‌است و ساخت آن‌ها به اوايل دهه 1350 (ه.ش) مربوط است. اين برج‌ها به علت سبك معماري، ارتفاع زياد و موقعيت قرارگيري در كنار چند راه اصلي شهر، در بافت پيرامون نمود قابل توجهي دارد. نماياني و خوانايي برج‌هاي سه گانه از فواصل دور حائز اهميت است. اين مجموعه با دارا بودن عملكرد غالب مسكوني و تجاري در حد طبقات زيرين و هم‌جواري با يكي از مهم‌ترين خيابان‌هاي شهر تهران (وليعصر)، داراي قابليت مناسبي در حفظ نقش نشانه‌اي خود بوده و با ساماندهي محدوده اطرافش مي‌تواند جز مناسبي از اجزا يا عناصر استخوان بندي اصلي شهر تهران محسوب شود.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
برج‌های اسکان

– بازار صفويه: اين پاساژ روبه روي پارك ملت قرار دارد. موقعيت قرارگيري آن باعث رونق اين كاربري شده‌است. همچنین با معماری سنتی ساخته شده است و بیشتر فروشگاه‌های بازار صفویه را فروشندگان لباس و کیف و کفش تشکیل می‌دهند.

 

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
بازار صفویه
  1. نشانه‌هاي تفريحي

پارك ساعي: اين پارك در حد فاصل خيابان‌هاي گاندي و وليعصر واقع شده و از پارك‌هاي دوران پهلوي دوم است 1357-1335 (ه.ش). پارك ساعي به عنوان يك نقطه كانوني تمركز جمعيت، در بين فشردگي كالبدي خيابان وليعصر يك تخلخل فضايي ايجاد مي‌كند.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
پارک ساعی واقع در تهران

– پارک ملت: بوستان ملت یا پارک ملت، بوستانی در تهران است که از شرق به خیابان ولیعصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محدود می‌شود. این بوستان از سال ۱۳۴۵ به ابتکار فرح پهلوی در شمال شهر تهران ساخته شد. این بوستان پیش از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ پارک شاهنشاهی نامیده می‌شد.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
پارک ملت در خیابان ولیعصر تهران

– عمارت باغ فردوس: این عمارت در دو طبقه به سبک قاجاریه و معروف به گوش فیل بنا گذاشته شد. زمین‌های قسمت جنوبی و سراشیبی باغ نیز با سنگ‌چین‌هایی به صورت هفت قطعه مسطح و مطبق درآمد و روی هریک از قطعات، استخری با فواره‌های متعدد احداث شد. استخرها به گونه‌ای ساخته شده بودند که از فواصل دورتر، بزرگ‌تر به نظر می‌آمدند.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
عمارت باغ فردوس
  1. نشانه‌هاي فرهنگي

تئاتر شهر: از بناهاي دوران پهلوي دوم است كه در كنار پارك دانشجو و تقاطع خيابان انقلاب و خيابان وليعصر واقع شده‌است.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
ساختمان تئاتر شهر

– سینما استقلال: سینما استقلال (نام پیشین: سینما امپایر) از سینماهای تهران است. این سینما در سال ۱۳۳۹ با نمایش فیلم شب‌های اروپا بازگشایی شد. در حال حاضر این سینما با درجه ممتاز و گنجایش ۷۰۰ نفر و مساحت ۸۰۰ متر تحت نظر حوزه هنری می‌باشد. سینما استقلال در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر قرار دارد.

طراحی | طراحی گرافیک | طراحی و چاپ | طراحی و تبلیغات | چاپ و تبلیغات | تبلیغات | شرکت تبلیغات | گروه تبلیغات | کانون تبلیغات | شرکت تبلیغاتی | نویک | نُویک | شرکت نُویک | کانون تبلیغات نُویک | شرکت تبلیغاتی نُویک | طراحی نُویک | شرکت طراحی نُویک | استودیوی خلاقیت نُویک | گروه نُویک | ایده پردازی | خلاقیت | ایده | طراحی پوستر | قیمت پوستر | چاپ پوستر | تعرفه طراحی پوستر | قیمت طراحی پوستر | تعرفه چاپ پوستر | پوستر خلاقانه | طراحی بروشور | طراحی کاتالوگ | چاپ بروشور | چاپ کاتالوگ | تعرفه طراحی کاتالوگ | قیمت طراحی بروشور | اینفوگرافی | طراحی اینفوگرافی | تعرفه طراحی اینفوگرافی | قیمت طراحی اینفوگرافی | ایده پردازی اینفوگرافی |اینفوگرافیک | طراحی اینفوگرافیک | تعرفه طراحی اینفوگرافیک | قیمت طراحی اینفوگرافیک | ایده پردازی اینفوگرافیک | بروشور و کاتالوگ | ویزیت | کارت ویزیت خاص | کارت ویزیت خلاقانه | طراحی کارت ویزیت | تعرفه طراحی کارت ویزیت | طراحی وبسایت | تبلیغات مجازی | تبلیغات محیطی | طراحی لوگو | آرم و لوگو | قیمت طراحی لوگو | تعرفه طراحی لوگو
دورنمای سینما استقلال