پوستر تبلیغاتی

پوستر يك اثر چاپ و تكثير شده است از يك موضوع ، درباره يك رويداد يا واقعه خاص جهت اطلاع رساني به قشر گسترده اي از مخاطبين جامعه ، ارايه مي شود.

نوعی اعلان خبری است برای بیان رویدادها در موضوعات مختلف که معمولا برای نمایش بصورت عمودی طراحی می شود و باید ابعادش به گونه ای باشد که از فاصله ای نسبتا کوتاه دیده شود. هر چند ممکن است به اندازه کارت پستال کوچک، و یا بیلبوردی در بزرگراه، بزرگ باشد. به هرحال پوستر در هر اندازه و شکل وظیفه انتقال اطلاعات را در کوتاه ترین زمان دارد.

طراحی پوستر با ایده پردازی طراح آغاز می شود و تا تصاویر ، فرم ها و رنگ و خط ها در آن ادامه می یابد. اولین پوسترها برروی چوب طراحی می شدند و تاریخ شروع و ابداع پوستر به اواخر قرن نوزده میلادی در انگلستان باز می گردد و سیر تحولات آن، در همان سالها در فرانسه جایی که ژول شره، پدر هنر پوستر در آن زندگی میکرد، ادامه پیدا کرد. پس از جنگ جهانی دوم هنر پوستر و اصولا هنر گرافیک رنگ و بوی بهتری به خود گرفت. و کم کم بصورت چاپ بروی کاغذ و مقوا در سراسر جهان گسترش یافت

” پوستر ” گونه اي ديگر از زير مجموعه هاي هنر گرافيك است با سابقه بسيار قديمي در تخته اعلان ، آگهي دستي ، برگه نمايش ، باسمه چوبي و جز اينها ، ولي از زمان ابداع ليتوگرافي رنگي با ويژگي هاي جديد (بطور مثال طرح ساده و رنگ بندي تند ) مطرح شده است . اگر چه نخستين پوستر انگليسي در سال 1871 ميلادي توسط” فدريك واكر ” به روش حكاكي روي چوب تهيه شد ، ولي ” ژول شره” فرانسوي را بايد ” پدر هنر پوستر ” دانست. 1901 م ) تحت تاثير ” ژول شره ” و با – سپس” تولوز – لوترك ” اهل فرانسه ( 1864 بهرگيري از باسمه هاي ژاپني عرصه تازه اي را در برابر هنر پوستر گشود. ”تولوز لوترك ” طراح پوستر ، با سمه ساز و چاپگر اهل فرانسه ، اگر چه وي فقط ” سي و دو پوستر ” و تعداد كمي آگهي ، كتاب و جلد صفحه موسيقي و …. طراحي كرد اما نقش مهمي در شكل گيري و تحويل طراحي پوستر مدرن داشت.

در سال 1891 ميلادي اولين پوستر خيره كننده خود را براي مجله در” مولن روژ” طراحي كرد كه بلافاصله موجب شهرت او شد . پيشگامان اين هنر در كوشش هاي خود براي تلفيق مقاصد هنري و تبليغاتي به ضرورت طراحي ساده و قوي پي بردند . در پيش تر از 60 و * خلق پوستر توسط اين هنرمندان ، آگاهي دادن خبر توسط تخته هايي به ابعاد 75 فقط به صورت نوشتاري و قابليت تك رنگ ويا دو رنگ امكان پذير بود . حالتي گردن آويز داشت كه به مثال پيراهن داخل سر مي رفت . قسمتي در جلوي سينه او قرار مي گرفت و قسمت ديگر آن به پشت كمر آويخته مي شد ، در شهر مشغول به قدم زدن مي شدند و مردم آن را مطالعه مي كردند.

پس از جنگ جهاني دوم ، هنر پوستر در مراكز تحويل اوليه اش ( فرانسه – انگليستان – روسيه و آلمان ) محدود نماند . به خصوص ، لهستان ، كوبا ، ژاپن و بسياري از كشورهاي ” جهان سوم ” در اين عرصه در خشيده اند . در ايران نيز از دهه 1960 ميلادي ، هنر پوستر با آثار ” مرحوم مرتضي مميز ” و چند تن از استادان و طراحان گرافيك وارد مرحله تحويل جدي خود شد . گر چه هنوز نمي توان از مكتب پوستر سازان ايراني نمونه هاي ارزشمندي از هنر خود را ارايه داده اند. براي پوستر نمي توان ابعاد قرار دادي منظور كرد ولي جهت نصب بر روي تابلوهاي اعلانات 70 استاندارد ابعاد غالباٌ * 100 ويا 50 * در ها پوستر خاطر همين به . زنند مي رقم را 70 همه جاي دنيا به صورت عمودي تعريف شده است. طراحي بردهاي درون شهري جهت نصب پوستر تابع اين ابعاد استاندارد است يعني نسبت چند 50 سانت به طول و چند 70 سانت به عرض . ولي در خصوص پوسترهاي فانتازيست اين ابعاد بصورت آزاد عمل مي شود كه امروزه بسيار شاهد آن هستيم . پوستر از جمله ” تصوير ” و ” پيام ” مهم عامل دو از معمولا كه است گرافيكي ساختار نوع ترين متداول تشكيل شده است .عملكرد پوستر ارتباط برقرار كردن ميان افراد جامعه با موضوع تبليغ مي باشد . در بيشتر مواقع حامل پيام و آگهي دادن يك خبر و اطلاع ، بصورتي كه بيانگر رويداد در گذشته و يا زمان حال ويا نويد از خبر در آينده باشد.

“ پوستر ها ” به گونه هاي مختلف تقسيم مي شود:

  1. پوستر با عناوين ” شناختي ”: ( مثل پوستر ها ي بازيكنان فوتبال ، معرفي شهرهاي ديدني و…).
  2. پوستر با مطالب و عناوين ” خبري ” : ( بطور مثال پوستر با عناوين جشنواره و سمينارها و….).
  3. آموزشي كمك و آموزشي لوازم نمايشگاه مثلا ”ٌ : ( تربيتي و آموزشي ” عناوين با پوستر – پوستر بهداشت و سلامتي)
  4. پوستر با عنوان “فراخوان” : (مثل فراخوان و يا دعوت به سمينار – فعاليت يا دعوت به بازديد
  5. پوستر جهت” اطلاع رساني” : ( كمك به مردم محروم و زلزله زده بم – عناوين سياسي – فرهنگي و…).
  6. پوستر با موضوع ”اقتصاد و تجارت” : ( پوستر براي فعاليت تجاري مثل عطرها – پوشاك – فروش فوق العاده محصولات يك موسسه – تبليغ ساعت هاي …).

طبقات اجتماعي بيننده ، نوع رنگ ، فونت نوشتاري ، ايجاد فضا و حتي قطع و اندازه پوستر نيز انتخاب مي شود.

المانهای تشکیل دهنده پوستر

تمامی المان های به کار رفته در پوستر، می توانند در قالب یک عکس استفاده شوند. عکس های به کار رفته در پوسترها به دو گونه می باشند

عکاسی صنعتی:
که در این نوع عکس خود کالا یا خدمات موضوع عکس می باشد. به این تصاویر، تصاویر مستقیم می گویند.

عکس های تبلیغاتی:

که در این نوع عکس ها المان یا تصویری به طور غیر مستقیم موضوع و هدف از پوستر را القا می نماید. به این تصاویر، تصاویر غیر مستقیم می گویند.

 

المان های طراحی پوستر

طراحی های گرافیکی از سه المان ثابت : رنگ و فونت و فرم تشکیل می شوند. پوستر نیز از طرح گرافیکی دیگر مستثنی نمی باشد.

رنگ ها

رنگ: بهتر است در استفاده از رنگ در پوسترها، مفاهیم رنگ ها را نیز در نظر بگیرید. از آنجا که پوسترها وسیله تبلیغات هستند، انتخاب رنگها می تواند در اثربخشی آن یا موفقیت اطلاع رسانی آن سهم قابل توجهی داشته باشد. بهتر است بیش از سه رنگ مهم و اصلی، در طرح شما چشم نوازی نکند. یعنی پوستر شما بر پایه سه رنگ که درجه اهمیت آنها نیز با هم یکسان نیست ، طراحی شود. از میان این سه رنگ، یک رنگ بار و سنگینی بیشتری داشته باشد. رنگ دیگر دررتبه دوم از نظر اهمیت باشد و رنگ آخر در جایگاه سوم اهمیت قرارگیرد. بدین ترتیب حال و هوای اصلی تبلیغات یا اطلاع رسانی پوستر شما مشخص می شود. استفاده از رنگ های زیاد، به جز موارد خاص، حس شلوغی و درهمی را منتقل می کند و تاثیر گذاری کمتری خواهد داشت.

بهتر است بدانید رنگ های گرم به دلیل تاثیری که بروی بیوشیمی بدن می گذارد (افزایش هیجان و ضربان نبض) در پوسترهای خوراکی بیشترین استفاده را دارند و رنگ های سرد به دلیل تاثیر متقابل آن با رنگ های گرم، احساس آرامش و اطمینان را به بیننده منتقل کرده و شاید مثلا در پوسترهای تبلیغاتی سازمان های بیمه و یا بانک ها و … کاربرد و اثر بخشی بیشتری داشته باشند.

 

ويژگي هاي یک پوستر خوب

1- توجه بينده را به خود جلب كند و وي را به پيگري و خواندن آن ترغيب كند.

2- به شيوه اي منطقي داراي نظم باشد.

3- مخاطب را در برابر خود متوقف كند (حداقل زمان براي نظاره 15 ثانيه را بتواند در ديد

مخاطب ايجاد كند)

4- به خوبي مخاطب خود را بشناسد.

5- بتواند با مخاطب خود ارتباطي بي واسطه بر قرار كند و معما گونه و گنگ نباشد.

6- خوانا بودن مطالب و حروف را دارا باشد.

7- آميزش جذابي از حروف و تصاوير را به نمايش بگذارد.

8- به خوبي عناصر اصلي طراحي را به خدمت بگيرد.

9- بتواند به نحو احسن مفهوم اصلي پيام را به مخاطبين خاص خود منتقل كند.

10- علاوه بر ديد بصري ، تفكر مفهومي را نيز در بيننده القا كند.

به هر شكل پوستر ها بايد به گونهاي باشند كه بتوانند در انتقال پيام تاثير گذار باشند.

در شروع كار پوستر قبل از هر كاري بايد فكر و تجسم دقيقي از آنچه مي خواهيد بر روي كاغذ به صورت طرح اوليه منعكس كنيد ، داشته باشيد. اطلاعات مهم و كليدي را انتخاب كرده و به نسبت اولويت آنها را طبقه بندي كنيد. فضاي رنگي را به تناسب موضوع در كنار يك كاغذ يادداشت نموده و سپس چيدمان هاي تصويري كه از قبل در ذهن شما انتخاب شده است و يا مي خواهيد طراحي كنيد ، در كادر پوستر خود چيدمان كنيد. نقطه كانوني و يا نقاط طلايي كه مي تواند بيشتر مخاطبان را جذب پوستر اجراي شما نمايد را در نظر بگيريد.

شيوه نوشتاري ، انتخاب فونت و يا طراحي و اجراي فونت ، تاكيد ها ، اشارات و غيره … را در طراحي اوليه پوستر خود نشان دهد. پس از اتود اوليه ، شروع به اجراي طرح محكم و مطالعه شده ، مي توانيد براي اجراي كار ، قدم اوليه را بر داريد.

اكنون ايده اصلي پوستر شما با عناصر تركيب يافته اي چون : اولويت هاي نوشتاري ، تصويري ، فونت ها و اشارات و غيره با هم هماهنگ هستند. علاوه بر موارد ذكر شده موارد مهم ديگري چون : شناخت ظرفيت هاي بصري گوناگون چون خط ، حجم ، تعادل ، توازن ، تقارن و غيره ….، اهميت خود را د ارا مي باشد . شناخت هارموني رنگ ها و متناسب ساختن آن با موضوع پوستر و يا محيط تاثير گذار بر آن ، داراي اهميت ويژه اي مي باشد . يا مي توان گفت شناخت منطقي خاصيت رنگ ها و تاثير رواني آن بر ديد بصري مخاطب بسيار موثر در جذب ديد بيننده خواهد بود. در آخر بايد بر اين موضوع تاكيد كرد كه چيدمان فاصله حروف اصلي ، نسبت به لبه هاي 5 سانتيمتر و در قسمت پايين كادر پوستر / كار در سه سمت : چپ ، راست و بالا با فاصله 2-3 سانتي متر مي باشد.

پوستر ها با هر عنواني كه باشند بايد حس و عواطف هنرمند را در خود جاي دهند و هنرمند متعهد به دور از موضوعات رايج در بازار و كليشه اي ، بايد خلاق و نوآور باشد و هميشه آماده ارايه موضوعات جديد با تكنيك هاي نو ، براي مخاطبين خاص خود باشند. لذا هنري جاي تفكر و تامل دارد كه بتواند با جامعه اطراف خود بر خوردي تازه و ارتباطي سازنده داشته باشد . در غير اين صورت مثل آب راكدي مي ما ند كه بعد از مدتي مي گندد. گل زيبا است ولي اگر يك گل را به صورت مداوم و توسط اشخاص متفاوت در طول بيست سال ببينيد ، ديگر آن گل براي شما زيباي روز اول را ندارد و چه بسا تنفري در شما به وجود مي آورد كه نتايج آن جبران ناپذير است. سعي و تلاش يك هنرمند بايد براساس استانداردها و سا ختار هاي تعريف شده ، ولي با معيار و اسلوب جديد باشد.

6 پوستر برای الهام بخشیدن به طرح‌های آتی شما

آیا میخواهید در تبلیغات خود خلاق باشید؟

در این مقاله ما 6 آگهی چاپی خارق العاده را به عنوان منبع و الهام دهنده در طرهای تبلیغاتی  شما یا هر طرح  دیگری ذکر کردیم.

بیایید نگاهی داشته باشیم به این نکات.

  1. بخش‌های ناپیدا‌‌‌ را پرکنید

این تبلیغ قوی که توسط  Publicis Mojo Auckland ساخته شده است یک تصویر بامعنی را رنگ پردازی می کند. حروف گذاری به دقت جا گذاری شده در نواحی مجهول پا و طرز بچه گانه نوشتن در شما احساس اینکه آن بچه واقعا جلوی شما نشسته و مستقیما با شما صحبت می کند را القا می کند. این تبلیغ پیامش را رسا و واضح میرساند  و هرچند شما نمی توانید به او کمک کنید،  ولی این احساس را در شما به وجود می آورد که شما به نحوی باید کمک کنید.

  1. از اضافه کردن لایه ها نهراسید

اضافه کردن لایه های عناصر چاپی در تبلیغاتتان راه خوبی برای تنها اضافه کردن بعد بلکه لایه ی دیگری از طرح است.

این تبلیغ چاپی توسط توماس کل دو لایه از متن را ترکیب میکند: متن به رنگ قرمز بغایت خواناست و متن به رنگ سفید برجسته است بدون اینکه متن زیرین خودش را تحت الشعاع قرار بدهد. این دو با یکدیگر برای ساختن عنصر یک طرح  همکاری می کنند اما جدا از یکدیگر عمل می کنند.

  1. با دیگر عناصر یک رابطه به وجود بیاورید

در پایان، صفحه آرایی شما نیاز به همکاری مناسب با دیگر عناصر در ترکیب هنری شما دارد. در این تبلیغ که برای آب معدنی اویان توسط  Edvin Puzinkevich ساخته شده است، این اصل رعایت شده است. علامت تجاری اویان به صورت صفحه آرایی (چاپی) سه بعدی زیبا نشان داده شده و کاملا در درون بطری جا داده شده است. خطوط ضمنی در امتداد جاده منطبق شده اند. آن برجسته است و در عین حال مزاحم نیست و واقعا همه چیز باهم را دربر دارد.

4.حروف خود را به چیزهای دیگر شکل دهید

یک تفسیر جالب در یک متن سه بعدی، این تبلیغ توسط  Suarez & Clavera  حروف گذاری خودش را بر می دارد و به شکل محصول خودش، یک آب نبات چوبی، در می آورد.  جمله نهایی  ” غیر ممکن است از دهانتان بیرون بیاورید”  کاملا با خوشمزه و شیرین به نظر رسیدن شکلات همراه است. نامیش سه بعدی حروف چاپی از به سادگی نشان دادن محصول و آوردن متن کنارش، موثر تر است.

  1. هماهنگی/نطبیق بسازید

این تبلیغ زیبا توسط  Jon Deviny یک رابطه مشخص بین حرف چاپی و تصورات را نمایش میدهد.

حرف چاپی در اطراف مرد در تصویرمیچرخد و شما او را میبینید که با کلمات “تصویر” و “فرصت” در آغوش گرفته شده است.این تبلیغ یک تصویر امید وار کننده را به نمایش میگذارد و نوید دهنده یک محیط  سر شار از فرصت برای همه است.

  1. معما بسازید

این تصویر تبلیغاتی آیکیا که توسط TBWA Instanbul ساخته شده است، سرشار از عناصر چاپی است. در نگاه اول، به نظرمی آید که یک دسته کروات در عرض صفحه پخش شده اند، اما با یک  تفحش دقیق، چیزها معنی پیدا می‌کنند.  شما کم کم متوجه شکل گرفتن حروف می شوید و در نهایت، با قرار دادن کلمات،  به جمله ی “کروات مورد علاقه من کجاست” می رسید!

 

 

 

پوستر فیلم
پوستر حجاب
پوستر سعید طوسی
پوستر تبلیغاتی
پوستر مهرداد گریوانی
پوستر سه بعدی
پوستر شهدا
پوستر های مهرداد گریوانی
پوستر رگ خواب
پوستر مذهبی
پوستر بازی
پوستر شهید حججی
پوستر رمضان
پوستر محرم
پوستر فیلم نفس
پوستر سعيد طوسي
پوستر فیلم رگ خواب
پوستر مدافعان حرم
پوستر فیلم قدیمی
پوستر a3
لایه باز پوستر a4
سایز پوستر a3
چاپ پوستر a2