مشخصات اصلي گرافيك محيطي

گرافيك محيطي از كليه علائم، تابلوهاي و چراغ ها ،از شكلو رنگ و طرح و خط و نوشتار بهره ميگيرد و اگر با معيارهاي درست استوار باشد ميتواند:

ارتباط هاي اجتماعي مردم را تسهيل كند.

به فعاليت اقتصادي سرعت بخشد.

ايمني و جريان ترافيك را بهبود بخشد.

مردم را از امكاناتي كه شهر در اختيارشان ميگذارد آگاه كند.

جرائم حاصل از تشنجات عصبي مردم را كاهش دهد.

به رفع نيازهاي اجتماعي مردم با ايجاد ارتباط با محيط اطراف بوسيله مشخص كردن، راهنمايي و اطلاع رساني كمك كند.

با ايجاد مناظر زيباي بصري در محيط، به سلامت ذهني مردم ياري رساند.

عوامل اصلي بيان در گرافيك محيطي عبارتند از:

1) پوستر

2) علائم

3) تابلوهاي بزرگراه ها

4) تابلوهاي راهنمايي و رانندگي

5) علائم نوراني(نئون ها)

6) تبليغات روي وسائل نقليه

7) طراحي محيطي پارك ها

8) طراحي روبنا ها و رنگ هاي حاصل از آنها

9) طراحي محل هاي خدماتي عمومي، ايستگاه هاي اتوبوس، باجه هاي تلفن، نيمكت ها و…

10 ) طراحي محيطي مراكز فرهنگي و تفريحي

11 ) طراحي حجم هاي تزئيني در ميدان ها و پارك ها

12 ) تابلوهاي سر در فروشگاه ها، مغازه ها، سينما ها و كليه سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي

13 ) انواع تابلو هاي تبليغاتي مانند: بيلبورد، چهار وجهي، سه وجهي، سه بعدي، ديجيتالي.

از آنجا كه همه اين عوامل در محيط داخل شهر انجام مي گيرد. بنابراين بايد بين آنها و شهر، هماهنگي ايجاد گردد و طراحان گرافيك محيطي با مهندسين شهرساز از نزديك، تشريك مساعي داشته باشند. باتوجه به اينكه در شهر هاي بزرگ علاوه بر ساكنين دائمي آنها، انبوه قابل ملاحظه اي از مردم، جهت انجام كارهاي اقتصادي، تجاري، بهداشتي… نيز مرتب در حال آمد و رفت مي باشند، گرافيك محيطي بايد به نوعي نقش خود را ايفا نمايد تا افراد در اين محيط در برقراري ارتباط ها و گذراندن امورشان مشكلات كمتري داشته باشند. بخش عمده اطلاعات مورد نياز شهر، در ارتباط با مقررات آمد و شد، آگاهي از فعاليت ها و رويدادها و اماكن گوناگون و خدماتي است كه ارائه مي شود.

مردم بايد راههاي مختلف و ايمن و سريع رسيدن به اين محيط ها را بدانند و بهترين آنها را انتخاب نمايند. البته تعيين ضوابط اعمال كنترل بر تابلو ها و علائم بخش خصوصي كه ميتواند موجب اخلال در تاثير عمومي يا مكمل آنها باشند، جزء تفكيك ناپذير سيستم مناسب اطلاع رساني محيط است.

نوشته: مسیب استوار