اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک چیست؟
دنیای بدون اینفوگرافی دنیای خسته کنندهای خواهد بود. متون سیاه و سفید، اعداد و ارقام بی روح یا یک فایل پاورپوینت با کلی متن و عکس های خسته کننده!
با این وضعیت، مخاطب جذب میشود؟ اطلاعات به خوبی انتقال داده میشود؟
امروزه طراحان، معلمان، خبرنگاران و … اینفوگرافی را به عنوان ابزاری ساده و زیبا یافتهاند که با استفاده از آن میتوانند سریعتر و آسودهتر اطلاعات را به مخاطبانشان منتقل کنند. جالب است بدانید که مغز ما علاقهی زیادی به تحلیل و ذخیرهی اطلاعات به صورت بصری دارد؛ حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره میکند نه به صورت لغوی.
بعد از پیدایش اینفوگرافیک یک انقلاب بصری صورت گرفت.
اما واقعا اینفوگرافیک چیست؟
واژهی Info graphic خلاصه شدهای از Information Graphic است. دادهنما یا گرافیک اطلاعرسان نام دیگر اینفوگرافیک است. امروزه اینفوگرافیکهای زیادی را اطراف خودمان مشاهده میکنیم.
کتابهای درسی، اخبار و رسانهها و … همه به نوعی از اینفوگرافیک به عنوان یک ابزار کار استفاده میکنند. این ابزار دو هدف اصلی را پوشش میدهد:
- به نمایش سریع و سادهی ایدههای پیچیده کمک میکند
- اطلاعات و دادههای آماری را به صورت بصری و جذاب نمایش میدهد
تحقیقات نشان میدهد که مردم توجه خیلی کمی به نوشتهها دارند و این توجه هر روز کمتر میشود و این علاقه هر روز به سمت گزارهها بصری میرود.
با نگاهی ساده به اینفوگرافیکها، حجم قابل توجهی از اطلاعات را دریافت میکنید.
اولین اینفوگرافیکها را میتوان در نگارههای داخل غار انسانهای اولیه پیدا کرد. با گذشت زمان و پیشرفت بشر، اینفوگرافیکها جنبهی علمیتر و کاربردیتری را به خود گرفتند . به گونهای که اواخر سال 1400 میلادی “لئوناردو داوینچی” برای بیان ایدهها و تشریح مسائل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده نمود. یکی از نخستین اینفوگرافیکهای مدرن و کاربردی، در کتاب اطلس سیاسی و تجاری “ویلیام سیلوستر” مورد استفاده قرار گرفت. این کتاب توسط هیستوگرامها و چارتهای میلهای، اقتصاد انگلستان قرن 18 را توضیح داده بود.
در سال۱۸۶۱ “چارلز ژوزف مینارد” اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی كرد كه یك اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود. در این طرح مسیر حركت سربازان، مکانهای توقف آنها، تعداد نیروهای كشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود. (تصویر پایین)
اوج محبوبيت اينفوگراف به دههي 1990 بازميگردد، زماني كه سازمانهای خبري تاكيد بر روي ارتباط بصري با مخاطبان داشتند.
ساختار اینفوگراف
تهیه اینوگراف یک تخصص و یک مهارت است، طراح اینفوگراف در قدم اول باید اطلاعات و اعداد و ارقام را از منابع گوناگون جمعآوری کند و بعد با استفاده از اشکال و نمادها آنها را به شیوهای جذاب ارائه کند. براي انتقال اطلاعات در اينفوگرافها از سه روش زیر زياد استفاده ميشود:
- Timeline
- Line Chart
- Pie Chart
اینفوگرافها مدلهای گوناگونی دارند. برخی اینفوگرافها یک داستان را در یک نگاه کوتاه و خواندن مختصر بیان میکند. برای تولید یک اینفوگرافیک استاندارد میتوانید از فرمول زیر پیروی کنید:
جذابیت + شکل ظاهری + کارکرد + یکپارچگی = اینفوگراف خوب
قواعد ساخت اینفوگراف :
- سازماندهی (چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیشتر نمود؟)
- نمایان سازی (مخاطب باید به سادگی بتواند اینفوگراف را ببیند و از آن استفاده کند)
- زمینه و بافت (آیا مخاطبانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟)
- ساده سازی (متون و رنگها نباید بر کلیت کار غالب باشند)
- تعادل (اطلاعات خیلی زیادی ارائه نکنید در عوض وضوح را بالا ببرید)
- رابطه علت و معمولی (نمایش علت ومعلولها در رابطهها نشان داده شوند)
- نمایش تضادها و مقایسهها
- چند بعدی بودن (این هدف اصلی اینفوگراف است)
- یکپارچگی (انسجام در طرح موضوعات)
هدف اصلی انتقال اطلاعات است، این هدف نباید فدای طراحیهای ظاهری شود!
منابعی برای یافتن اینفوگراف
با جستجو در منابع داخلي و خارجي علاوه بر يافتن اينفوگرافهاي متنوع و فراوان ميتوان به سايتهاي اينترنتي مرجع اينفوگراف نيز دسترسي پيدا كرد.
در زير چند نمونه از سایتهای فعال خارجي در زمينهي توليد و نمايش اينفوگراف ذكر شده است:
در داخل كشور، علاوه بر برخي خبرگزاریها كه از اينفوگرافیک ها استفاده ميكنند هنوز سايتهاي زيادي در اين زمينه فعال نشدهاند. تنها موارد خیلی محدود در داخل فعال است.
گروه تبلیغات نویک با در اختیار داشتن تیم ایده پردازی و طراحی می تواند شما را برای داشتن یک اینفوگرافی مناسب و موثر کمک کند.
در اینجا اصلی ترین تفاوت بین یک داده نما خوب و بد آشنا می سازیم
بسیاری از طراحان ، علاقه مندان و سفارش دهندگان اینفوگرافی ، می خواهند بدانند که کدام یک از اینفوگرافی ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی، خوب و کدام یک بد هستند؟ نمنونه های بسیار زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که هر روزه بر تعداد آنها افزوده می شود. آیا همه اینفوگرافیک ها خوب و کاربردی هستند؟ چه نکاتی را باید در طراحی اینفوگرافیک رعایت کرد تا یک اینفوگرافیک خوب داشته باشیم؟ جواب همه این پرسش ها و سوالات مهم دیگر را در این مقاله خواهید یافت .
ویژگی های یک اینفوگرافیک بد: استفاده از رنگ های نابجا، استفاده از ایده های تکراری، استفاده ی زیاد از اعداد، استفاده از جداول کسل کننده، استفاده از اطلاعات نادرست، موضوعات غیر واقع و اغراق آمیز، اشتباهات املایی به راحتی میتواند در کسب و کار شما بصورت معکوس عمل کند و مشتریان را از شما دور کند ضمن اینکه وقت و هزینه ی خود راهدر داده اید در آینده نیز با از دست دادن مشتریان، بیشتر متضرر خواهید شد.
آیتم هایی که باعث میشود یک اینفوگرافیک خوب داشته باشید شامل این موارد می شود: تصویرسازی داده ها، تنوع رنگی متناسب، موضوع مشخص، ابعاد مناسب، استفاده بجا از متن، استفاده از نشان تجاری ساده، تطابق با موضوع سایت و نهایتا القا مفهوم به مخاطب
هنر اینفوگرافیک
اینفوگرافیک اطلاعات پیچیده و محتواهای زیاد را در اختیار شما قرار می دهد و آن را به تصاویری آسان برای فهم تبدیل می کند.طراحان گرافیک در دنیای پیشرفته امروز باید به سادگی و با حداکثر کارآمدی به این نکته دست پیدا کنند.
در این مقاله، ما نگاهی به چندین تصویر و خواص ذاتی آنها خواهیم داشت، سپس یک آموزش مختصر برای کمک به خودتان را ارائه می دهیم!
داده های متن به داده های گرافیکی
در تصویر زیر ما رزومه طراح گرافیک را که مانند یک اینفوگرافیک طراحی شده، می بینیم او هوشمندانه آمار خود را به نمودارهای شیک تبدیل می کند که آمار خشک را بسیار پویا تر می کند. تصاویری از این قبیل به فرصتی برای افزودن فانتزی رنگی و زیبایی، دو عامل که به طور طبیعی از یک رزومه سنتی جدا می شوند و بیننده را در آن می بینند. در اینجا، ما می توانیم به سرعت برآورد کنیم که صاحب رزومه 100٪ مسلط به هلندی است و حدود 88٪ به زبان انگلیسی است، به طوری که یک نمودار ساده است.
او از رویکردهای هوشمندانه ای مانند آیکون های سرگرمی و «متر» استفاده می کند تا بتواند سطح مهارت های خود را در برنامه های مختلف و مفاهیم طراحی نمایش دهد. تمام
بلافاصله می بینیم که او در سطح مهارت در فتوشاپ75٪ ، ایلستریتور و ایندیزاین است.
تصاویر (و نمودارها) ارزش هزار کلمه دارند
همه می دانند که گفته معروف “ یک تصویر معادل هزاران کلمه ارزش دارد“. این سخنان ثابت می کنند که انسان ها موجودات بصری هستند. جایی که متن نیاز به زمان و پردازش ذهنی دارد، تصاویر اغلب فوری و فیزیکی هستند. مثال روبرو از یک سری نمودارها برای توضیح عملکرد مکعب روبیک استفاده می کند. با توجه به پیچیدگی مکعب روبیک، حداقل یک هزار کلمه برای توضیح آنچه که این نمودارها به سرعت و بصری نشان می دهد، نیاز دارد. علاوه بر این، به این اینفوگرافیک که رنگارنگ و سرگرم کننده است نگاه کنید؛ بدون شک بهتر از توضیح متن از یک مکعب روبیک است.
جریان داشتن
اینفوگرافیک ها ذاتاً دارای جریان بصری هستند.این مهم است که هنگام طراحی یک اینفوگرافیک به یاد داشته باشید همانطور که با هر قطعه ای از طراحی، طراح مسئول ایجاد جذابیت بصری از طریق طراحی است.
اینفوگرافیک روبرو فرایند ساخت یک کفش را در سه مرحله نشان می دهد. چشم از عنوان در بالای صفحه شروع و به طور طبیعی به کفش بزرگ بر روی سقف جذب می شود. سپس این کفش بزرگ ما را به مرحله 3 فرایند هدایت می کند که در حباب بزرگنمایی شده قابل مشاهده است. این اینفوگرافیک لزوما ارتباطات متنی زیادی را در اختیار ندارد و به صورت بسیار ساده مراحل را بیان می کند.
دادن احساسات داده
تصویربرداری خوب یک احساس و همچنین یک انتخاب داده را نشان می دهد. به عبارت دیگر، آن ها به دیدار یک واکنش روده ای در نتیجه درک سریع که اطلاعات انفورماتیک ارائه می دهند، می روند. مثال روبرو یک درصد ساده از مالکیت زمین را نشان می دهد، اما این داده ها را با ارائه یک گرافیک پیچیده و زندگی مانند بیان می کند .اکثر مردم ممکن است بدانند که مالکیت زمین در ایالات متحده به این ترتیب از هم جدا نیست و دیدن این تصویر از زمین جدا شده و حصار می تواند به طور طبیعی موجب احساس نگرانی و یا انگیزه بیشتر در مورد این موضوع شود.
راهنمایی با آیکون
در سبک دیگری از اینفوگرافیک، آیکون ها در ارتباط با متن مورد استفاده قرار می گیرند تا بیننده را از طریق داده ها راهنمایی کنند.
در اینفوگرافیک روبرو که موضوع آن این است که چگونه دروغ را تشخیص دهیم؟! به طور واضح با استفاده از آیکون ها و تصاویر ساده مراحل کشف دروغ را مطرح می کند. در نهایت این حرکات در تصویر بهتر از نوشتن نشان داده می شود.
ساختن اطلاعات جذاب
فراتر از ویژگی های کاربردی و عملی اینفوگرافیک روش استفاده دیگری است که باعث می شود اطلاعات جذاب و زیبا باشد.در مثال روبرو، تأثیر تغییرات آب و هوایی در زمان بندی بهار به صورت بصری در «خورشید شماره گیری» با استفاده از مجموعه داده های مربوط به پرندگان، درختان و درجه حرارت نشان داده می شود. در حالی که موضوع هشدار است، گرافیک نرم، بی گناه و جذاب است. پالت رنگ سرگرم کننده و پیچیده است و گل هندسی تصویر را گویاتر می کند. ماهیت بصری جذاب این قطعه به احتمال زیاد الهام بخش خوانندگان بیشتر برای بررسی داده ها از طرح متن ساده است.
چگونه اطلاعات خود را ایجاد کنید
در این آموزش ما با استفاده از فتوشاپ برای ایجاد یک اینفوگرافیک که نشان دهنده مقایسه داده بین دوچرخه سواری و گرفتن قطار از واشنگتن میدان پارک در منهتن تا مرکز شهر ویلیامزبرگ در بروکلین است. با توجه به نقشه های گوگل، این دو نقطه برای دوچرخه 18 دقیقه و 30 دقیقه برای قطار طول می کشد .بیایید بررسی کنیم چگونه می توانیم این داده ها را به شکل گرافیکی نمایش دهیم.
برای شروع، تصویری از نقشه های Google را می توان به فایل فتوشاپ اضافه کرد و آن را خالی کرد. در یادگیری از نمونه اولیه Tibor van den Brink که به رنگ و زیبایی شناسی توجه می کند، مسیر در مقایسه می تواند در زرد برجسته شود.قاب نقشه نیز زرد رنگ است و طراحی شده. این محتوا در بالای یک پس زمینه خاکستری تیره برای کنتراست قرار دارد و با یک بافت کاغذ ظریف پوشانده می شود تا احساس “نقشه” به آن بدهید. بعد، با توجه به مثال «چگونگی تشخیص دروغ»، می توانیم برخی از آیکون ها را برای کمک به بیان داده ها استفاده کنیم. در اینجا ما از آیکون ساده دوچرخه و آیکون ساده استفاده خواهیم کرد. ما می توانیم “مسیرهای” طول متفاوت به آیکون ها اضافه کنیم که تقریبا با طول نسبی زمان برای هر سفر منطبق است.یک مکمل آبی و سبز با دقت انتخاب می شود. به یاد داشته باشید، ما می خواهیم این داده ها را تا حد امکان جذاب کنیم! در نهایت می توانیم متن را اضافه کنیم. عنوان ساده و مختصر انتخاب شده است و دقیقه ها در یک فونت بزرگ و آسان برای خواندن تنظیم شده است.این اینفوگرافیک موفق است در آن بسیاری از داده های مبتنی بر متن از جمله نقشه مسیر، روش حمل و نقل در حال مقایسه و زمان بندی به صورت ساده نگارش شده است. این نیز موفقیت آمیز است که باعث می شود این اطلاعات جذاب باشد. طراحی رنگارنگ، حرفه ای، تمیز و ساده است.
نتیجه
اینفوگرافیک ها در بسیاری از فرم ها آمده است. آنها می توانند تصاویر، نمودار ها، رنگ ها، متن را با آیکون ها ادغام کنند یا حتی عکاسی کنند.
طراحان برای شناسایی انواع مختلف اینفوگرافیک ها مفید هستند و قادر به تشخیص زمانی که آنها انجام می دهند و کار نمی کنند.
از این مقاله به عنوان یک مقدمه استفاده کنید و ببینید آیا می توانید اطلاعات متنوعی را که در آینده به عنوان راهی برای تقویت مهارت های طراحی اینفوگرافیک شما ایجاد می شود، شکست دهید.
تاثیر اینفوگرافیک ها در توسعه کسب و کار
بازاریابی و تبلیغات دو رکن اصلی پیش برد یک هدف واحد در کسب و کار ها هستند . بازاریابی بدون تبلیغات و تبلیغات بدون بازاریابی امکان پذیر نمی باشد .
حال آنکه باید بدانیم هدف مدیران موفق بازاریابی و تبلیغات حداکثر سازی اثر بخشی در برنامه های بازاریابی و تبلیغات و حداقل سازی هزینه در آن است .
بد نیست به رفتار مخاطبان در برخورد با تبلیغات نگاه کوتاهی داشته باشیم :
بسیاری از مردم در برخورد با بیلبورد ها ، استارابوردها و تبلیغات محیطی و تلوزیونی وسیع در سطح شهر و رسانه ها ، در ابتدا به هزینه های برپایی این تبلیغات فکر می کنند . در ذهن برخی از مخاطبان یک پرسش و چرایی تحمل این هزینه های سرسام آور به جای ایجاد سوبسید در قیمت آن محصولات و بهره مندی مخاطب از آفر های قیمتی و کاهش هزینه های تمام شده نقش می بندد .
صاحبان کسب و کار این روزها از کانون های تبلیغاتی که خود صاحب رسانه هایی نظیر بیلبورد هستند دچار تردید و واهمه می شوند .
بخش وسیعی از مردم به تراکت های سرد و بی روح دو رنگ که به وسیله یک تراکت پخش کن منتشر می شود بی اعتنا هستند .
اما بخش دیگری از مردم ، همان هایی که به درستی مورد تبلیغ رسانه ها قرار می گیرند به خرید و یا بازنشر آن تبیلغات ترقیب می شوند .
صاحبان کسب و کار باید استراتژی تبلیغات خود را به درستی بشناسند و آن را اجرا کنند . تبلیغ در تلوزیون ، اجاره بیلبورد و استرابورد ، استفاده از فضاهای تبلیغاتی عمومی شهر نظیر واگن های مترو ، ایستگاه های اتوبوس ، بهره بردن از فضای مجازی و راه اندازی و انتشار خبرنامه ها به وسیله ایمیل مارکتینگ ، استفاده از اینستاگرام و تلگرام ، چاپ پوستر و کاتالوگ ، طراحی و ساخت تیزر ها و فیلم های تبیلغاتی ، همه و همه نسخه های مختلف برای بهبود حال یک کسب و کار می توانند باشند . به شرط آنکه بدون در نظر گرفتن منافع شخصی باشد ، هوشمندانه و مبتنی بر شرایط مالی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی حاکم بر جامعه و کسب و کار باشد . و درنهایت به درستی و راستی انتخاب و اجرا شوند .
اما اینفوگرافیک در کجای این متن می تواند بهترین نقش را ایفا کند؟
اینفوگرافیک ها با طراحی یک پارچه علاوه بر انتقال کامل و درست محتوا به ذهن مخاطب به دلیل همراهی با تصاویر جذاب می تواند ماندگاری پیام را در ذهن مخاطب بالا ببرد . قبل از اینکه ذهن مخاطب شما از خواندن پیام مدنظرتان خسته شود ، پیام را منتقل کرده و کار را به اتمام برساند . سبک متفاوت در انتقال پیام در انیفوگرافیک ها ، مخاطب را به بازنشر پیام شما و ایجاد یک بازاریابی دهان به دهان ترقیب می کند . می توانید بسیار راحت تر باور خود را به تصویر کشده و آن را به مخاطب خود منتقل کنید . و درنهایت یک میانبر به صرفه و اقتصادی را برای پیش برد اهداف بازاریابی و تبلیغات خود دراختیار داشته باشید .
به عنوان یک مدیر موفق در حوزه بازاریابی و تبلیغات باید بدانید که طراحی یک اینفوگرافیک مبتنی بر داشتن یک استراتژی مفهومی است . یعنی باید بدانید که دقیقا از کجا باید شروع کرده و پیامتان را به کجا ختم کنید تا طراحان اینفوگرافیک بتوانند بهترین نتیجه را برای شما خلق کنند .
اگر شما یک مدیر موفق در امر بازاریابی و تبلیغات هستید پس می دانید که باید به طور مداوم از زاویه دید مشتری به کسب و کارتان نگاه کنید . ما توصیه می کنیم که پیام تبلیغاتی خود را در غالب یک اینفوگرافیک تجسم کرده ، از زاویه مشتری به آن نگاه کنید و درصورت جلب نظرتان از این پس برای انتقال پیام های تبلیغاتی خود به مخاطبانتان از اینفوگرافیک ها بهره بگیرید.